lördag 1 januari 2011

Somliga barn (2010)

För er som inte riktigt har koll på historien bakom "Somliga Barn" så kommer den här.

Jag har med tillstånd från Stiftelsen Cornelis Vreeswijks Minne gjort en bearbetning av ”Somliga går med trasiga skor” som jag hoppas kunna nå ut med. Min text handlar om fördomar mot funktionshindrade. Själv sitter jag i rullstol på grund av en CP-skada sedan födseln och tror att min version av låten, som jag kallar ”Somliga barn” kan vara en bra väckarklocka för folk med förutfattade meningar. Anledningen till att det blev just Cornelis melodi är att han är min största musikaliska förebild och har varit det sedan jag var 16 år.
 Jag har många vänner som är funktionshindrade och en kväll satt vi och skämtade om våra skador och sjukdomar. Det slutade med att vi sjöng att somliga bara var födda med ett ben och så vidare.  Då slog det mig att det fortfarande är alltför många som inte förstår att vi kan leva ”normala” liv och till och med skämta om dem. Jag insåg att det finns ett stort allvar bakom våra skämt och tyckte att Cornelis melodi passade bra till det jag vill säga med låten och jag vill som sagt att många ska höra den.
Det är Fredrik Magnusson som är gitarrist i Patriks Combo somhjälpt mig med arrangemanget och att spela in låten i en studio. Han spelar även alla instrument på skivan. Sjunger gör jag och jag hoppas att ni ska tycka att låten är värd att lyssna på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Stina, vi assistenter och Anders sitter ofta och spelar dina låtar och vill bara säga att du är grym vi kan lyssna på dom om och om igen!! Kram från grupp 133

Tutti sa...

Jag blev SÅ glad när jag läste om dig i dagen öp och fick möjligheten att höra din fina tolkning.Önskar dig all LYCKA TILL och ser fram emot nya verk av dig!
Tutti